Recruitment marketing bureau vs. traditioneel wervingsbureau: de verschillen

Recruitment marketing bureau vs. traditioneel wervingsbureau: de verschillen

Zoek je nieuw personeel en wil je dit uitbesteden aan een bureau? Dan kun je zowel voor een recruitment marketing bureau als voor een traditioneel wervingsbureau kiezen. Je denkt misschien dat beide bureaus hetzelfde doen, maar er zit verschil in de werkwijze. Om een weloverwogen keuze te maken, staan we hier stil bij de verschillen tussen een recruitment marketing bureau en een traditioneel wervingsbureau.

De manier van werven

Een eerste verschil tussen beide bureaus zit hem in de manier van werven. Een traditioneel wervingsbureau kijkt vooral naar bestaande kandidatenbestanden of hier iemand tussen zit die aan de eisen voldoet. Schakel je een marketing recruitment bureau in? Dan wordt er een andere aanpak gehanteerd. Zij focussen zich namelijk op het aantrekken van nieuwe mensen. Dit doen ze vooral door een werkgeversmerk op te bouwen. Hierdoor wordt jouw bedrijf aantrekkelijker voor nieuwe kandidaten. Een recruitment marketing bureau gaat dus een stapje verder dan alleen het zoeken van geschikt personeel.

Korte termijn vs. lange termijn

Heb je op korte termijn nieuw personeel nodig? Dan is een traditioneel wervingsbureau ideaal. Zo’n partij richt zich namelijk vooral op het zo snel mogelijk invullen van een vacature. Dit brengt ons bij een tweede verschil met een recruitment marketing bureau. De focus van zo’n bureau ligt namelijk juist op de lange termijn. Hierdoor wordt het in de toekomst makkelijker om vacatures in te vullen. Uiteraard doet een recruitment marketing bureau er ook alles aan om op korte termijn vacatures in te vullen.

Rol van employer branding

Bij een traditioneel wervingsbureau gaat het vooral om het aantrekken van nieuwe mensen. Het draait vooral om het vinden van iemand die aan de eisen voldoet. In de zoektocht wordt niet of nauwelijks rekening gehouden met het merk en de cultuur van jouw bedrijf. Kies je voor een recruitment marketing bureau? Dan word je neergezet als een aantrekkelijke werkgever. Je krijgt een positief imago en dat zorgt er vaak voor dat mensen graag bij je willen werken. Hierdoor is de kans een stuk groter dat je vacatures sneller vervuld.

Kandidatenervaring

Traditionele wervingsbureaus vergelijken vacatures vaak met cv’s. Als er iemand aan de eisen voldoet, wordt deze persoon uitgenodigd om te solliciteren. Het blijft vooral formeel. Een groot verschil met recruitment marketing, want hier ligt de nadruk op het creëren van een positieve ervaring vanaf het eerste contact. Het sollicitatieproces wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt en dat voorkomt dat mensen vroegtijdig afhaken.

Kostenplaatje

We hebben het belangrijkste verschil tot het laatst bewaard. Recruitment marketing bureaus hanteren namelijk andere prijzen dan traditionele wervingbureaus. Je verwacht misschien dat een traditioneel bureau goedkoper is, maar dat is vaak niet het geval. Bij deze bureaus betaal je doorgaans namelijk torenhoge wervingskosten. Hoeveel je betaalt is bovendien niet altijd duidelijk, want veel van deze bureaus doen nogal vaag over de kosten. Wil je niet onnodig veel betalen voor werving en selectie? Kies dan voor een recruitment bureau, zoals Maximizd. Doordat zo’n bureau aan je werkgeversmerk werkt, profiteer je hier in de toekomst ook nog van als je nieuw personeel zoekt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *